OSNIVAČI GALERIJE FORUM

Galerija Forum nastala je 1969. u okviru Centra za kulturu i informacije na inicijativu slikara Ede Murtića, zajedno s umjetnicima Kostom Angelijem Radovanijem, Belizarom Bahorićem, Raoulom Goldonijem, Ksenijom Kantoci, Antom Kuduzom, Ferdinandom Kulmerom, Vladom Gotovcem, Ivanom Lovrenčićem, Stevanom Luketićem, Virgilijem Nevjestićem, Otonom Postružnikom, Zlatkom Pricem, Nikolom Reiserom i Franom Šimunovićem, koji su osmislili model galerije vođene od samih autora. U vrijeme procvata tržišta umjetnina, Forum je djelovao kao prodajna galerija i okupljalište modernističke scene, mjesto gdje su se prepletali umjetnički impulsi, institucionalni okvir i društveni duh druge polovice 20. stoljeća. Danas, premda s drukčijom misijom, ostaje na istoj adresi kao jedno od povijesno najživljih umjetničkih središta Zagreba.

Zbog zakona koji su ga poticali, Jugoslavija je imala cvjetajuće tržište umjetnina. Iz istog razloga, bile su potrebne i galerije, kao posrednici između umjetnika i kupaca. No, osnovati privatnu galeriju bilo je tada, također zbog zakona, vrlo teško, jer se umjetnost shvaćala kao nešto vrlo ozbiljno i društveno važno, o čemu glavnu riječ moraju imati institucije i hijerarhijske strukture i što se ne može prepustiti bilo kojem privatniku. Zato su osnivane galerije kao radne organizacije unutar državnih ili gradskih poduzeća, koje su, uglavnom, vodili umjetnici. Oni su osmišljavali galerijski program i bili osobe s prvenstvom izlaganja u tim galerijama. Zvali su se „članovi galerije“.

Galerija Forum osnovana je unutar zagrebačkog Centra za kulturu i informacije. Na inicijativu Ede Murtića, slikara s izrazito značajnim društvenim kapitalom i uz umjetnike: Kostu Angelija Radovanija, Belizara Bahorića, Raoula Goldonija, Kseniju Kantoci, Antu Kuduza, Ferdinanda Kulmera, Ivana Lovrenčića, Stevana Luketića, Virgilija Nevjestića, Otona Postružnika, Zlatka Pricu, Nikolu Reisera i Franu Šimunovića, Galerija Forum počela je djelovanje u Teslinoj 16, 14. 7. 1969., kao prodajna galerija koja predstavlja ostvarenja svojih članova, ali i drugih (jugoslavenskih i svjetskih) umjetnika.

Šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća takav model organizacije galerija, zvan „artist run space“, postaje popularan i na Zapadu, ali iz posve suprotnih razloga. Dok su jugoslavenski umjetnici željeli ostati u okrilju institucije koja im daje legitimitet, a također i začeti neki galerijski sustav (dakle, djelovati prema tržištu), njihovi su kolege iz zapadne Europe i Amerike osnivali vlastite kolektive i galerije kako bi zajedno nastupali izvaninstitucionalno, stvarajući polje alternativne kulture, izdvojene iz galerijskog sustava. Primjerice, samo godinu nakon otvorenja Foruma, 1970., u New Yorku je osnovana White Columns galerija (u početku zvana 112 Workshop ili 112 Greene Street), također kao prostor koji vode umjetnici, ali koji od osnutka ističe neprofitnost kao jedan od svojih temelja.

Dok su vodili Galeriju Forum, Murtić i ostali „članovi“ predstavljali su u njoj umjetnost koja je odgovarala je estetici njihove generacije, odnosno poslijeratnog modernizma. U početku je to bila mahom apstrakcija ili slobodna figuracija, s iznimkom opusa Ive Friščića, malo kasnijeg člana Galerije koji je unosio elemente hiperrealizma u svoje cikluse.

Galerija Forum bila je vibrantno mjesto u kojemu se zrcalio duh druge polovine 20. stoljeća u Jugoslaviji u svoj svojoj živahnosti i svim svojim proturječjima. U njoj su se presijecali modernizam u umjetnosti, socijalizam (makar nominalni) u samoupravljačkoj strukturi i, ne najmanje važno, tržišna misija koja je bila i razlog njezina osnivanja.

 

 

travanj 1974.

RAOUL GOLDONI, KONJANICI, Galerija Forum

Vrsta dokumenta:
Djelatnost:
Autor:

Galerija Forum

5. travnja 1974.

U postavu Galerije Forum posebno je odjeknula monumentalna figura "Konjanici", skulptura čija je dinamična silueta dominirala prostorom i postala njegovim vizualnim središtem. Brojne posjetitelje privukao je jedan od osnivača Galerije Forum, Raoul Goldoni i tim urezao svoje ime u sjećanje generacija koje su Forum tada doživjele u njegovoj punoj snazi.

Pogledaj i ostale kolekcije

RICHTEROV KIC

Vjenceslav Richter početkom šezdesetih godina oblikovao je prostore u Preradovićevoj i Teslinoj ulici u Zagrebu za potrebe Centra za kulturu i informacije i Galerije Forum, stvarajući modernističko okruženje koje je spajalo umjetnost, informiranje i javni život grada. Njegova arhitektura temeljena na načelima Bauhausa i idejama grupe EXAT 51 očitovala se u velikim prozorima, otvorenim dvokatnim prostorima i laganim konstrukcijama koje su pozivale publiku i naglašavale transparentnost institucije. Richterov pristup, oblikovan između 1958. i 1964., isticao je harmoniju prostora, sintezu umjetnosti i arhitekture te dinamičnu prostornu organizaciju koja i danas definira identitet Galerije Forum i Centra.

KIC60

Povodom obljetnice u prostorima Galerije Forum, Galerije na katu i polukatu KIC-a postavljena je multimedijska izložba autorice Jelene Pašić.
U prizemlju i na gornjoj etaži GF izložena je instalacija koja nosi digitalne ekrane i natpise koji dijagonalno čitaju grafički i audiovizualni materijal ovog arhiva, uspostavljajući razigranu mentalnu mapu koncepta i prakse Kulturno informativnog centra. Taj dio postava usredotočen je na prva dva desetljeća rada, nedosegnuto razdoblje stvaralačkog intenziteta Republike Hrvatske.  Na zapadnoj strani gornje etaže Galerije Forum izložena je glasovna instalacija. U Galeriji na Katu, Preradovićeva 5 odvijaju se simultane projekcije dva audiovizualna zapisa iz različitih razdoblja ustanove, a na polukatu je postavljen memorijalni kutak Mire Križića u sjećanje na glazbene aktivnosti. U središnjem dijelu polukata otvoren je terminal otvorenog arhiva KIC-a koji ostaje na trajno raspolaganje posjetiteljima. 

LICA KIC-a

Ova kolekcije navodi tek neka imena  koja su ostavila trag u ustanovi. Namjera je da posluži kao ilustracija širine dijaloga, onodobne probirljivosti i izvrsnosti.   
Kic počinje punim zamahom, zahvaljujući prvoj direktorici Veri Sarić. 
Miro Križić i redatelj Rudolf Sremac čine KIC raskrižjem Jazza i filma. Jela Tadijanović vodi književne tribine. Njihovi gosti su pjesnik i filmaš Pier Paolo Pasolini,  novinarka Oriana Fallaci, romanopisac Gunter Grass, redatelj Aleksej Čuhraj, pjesnik Giuseppe Ungaretti,  vođa Modern Jazz Quarteta, John Lewis. KIC suradnjom oblikuju  književnici, publicisti, kipari, slikari i stručnjaci: Vlado Gotovac, Jure KaštelanDobriša CesarićJela i Dragutin Tadijanović, Pero Pirker, Tonko MaroevićRadovan Ivančević, zatim osobito, niz velikana, članova-utemeljitelja GF (15 likovnih umjetnika i jedan pjesnik).