RICHTEROV KIC

Vjenceslav Richter početkom šezdesetih godina oblikovao je prostore u Preradovićevoj i Teslinoj ulici u Zagrebu za potrebe Centra za kulturu i informacije i Galerije Forum, stvarajući modernističko okruženje koje je spajalo umjetnost, informiranje i javni život grada. Njegova arhitektura temeljena na načelima Bauhausa i idejama grupe EXAT 51 očitovala se u velikim prozorima, otvorenim dvokatnim prostorima i laganim konstrukcijama koje su pozivale publiku i naglašavale transparentnost institucije. Richterov pristup, oblikovan između 1958. i 1964., isticao je harmoniju prostora, sintezu umjetnosti i arhitekture te dinamičnu prostornu organizaciju koja i danas definira identitet Galerije Forum i Centra.

Vjenceslav Richter autor je adaptacija prostora u Preradovićevoj i Teslinoj ulici u Zagrebu za potrebe Centra za kulturu i informacije, odnosno Galerije Forum. I sam Centar plod je modernističke ideje mogućnosti oplemenjivanja društva putem umjetničkog djelovanja i odgovornog i sveobuhvatnog informiranja građana. Ono što je danas ostalo od Richterove opreme su veliki prozori u prizemlju i na prvom katu Centra (KIC-a), koji su služili kao komunikacija s ulicom i predstavljali izvor danjeg svijetla. Oni su, također, pozivali građanstvo na programe, sugerirajući otvorenost institucije i njezinu uključenost u život zajednice. Richterov je interijer očuvan i u prostornoj dispoziciji Galerije Forum. I tu možemo vidjeti velike prozore u sličnoj funkciji pozivanja publike. Stubište do gornje etaže Galerije smješteno je uz desni zid, a središnji prostor otvoren je u razini od dvije etaže, što cijeli prostor dinamično rastvara.

Jednostavne ograde s elementima od žice i lebdeće stubište doprinose dojmu prozračnosti i nenametljivosti arhitekture i podržavaju funkciju izložbenog prostora, a to je, prvenstveno, prezentacija umjetnina. Prema bauhausovskom učenju arhitektura i uređenje interijera (umjetninama, dekoracijama i namještajem) trebali bi se spojiti u specifičnu harmoniju prostora, koja bi se, onda, trebala prenijeti na duševna stanja onih koji u tim prostorima borave. Zagrebačka grupa EXAT 51 (skraćeno za „eksperimentalni atelje“ i godinu osnutka), plod jugoslavenskog okretanja zapadnim modelima života, koje se odrazilo u apstrakciji u likovnoj umjetnosti i u individualističkom načinu razmišljanja u stanogradnji. Bio je to pokret umjetnika, dizajnera i arhitekata koji se zalagao za društveni utopizam baštinjen od Bauhausa, u kojemu usko surađuju umjetnost, tehnologija i ekonomija.

Član EXAT-a 51 bio je i arhitekt Vjenceslav Richter. U svome radu on je slijedio već spomenute modernističke postavke, oslanjajući se na načelo sklada utemeljenog u geometriji i načelo sinestezije arhitekture i ostalih umjetnosti. Za takav se pristup zalagao i u svojim arhitektonskim ostvarenjima (gdje se ističu njegovi paviljoni za jugoslavenske nastupe na međunarodnim sajmovima – u Bruxellesu, 1958., ili u Milanu 1964.) i u teoretskim zapisima (poput knjige Sinturbanizam, iz 1964.). Ostvario je i zapažen likovno-umjetnički opus na polju svih klasičnih izričaja (slikarstva, kiparstva i grafike), a nerijetko i preklapajući ta polja. Tu se, pak, često pouzdaje u učinak dinamične repeticije jednog elementa (recimo, u najpoznatijem ciklusu, Reljefometri), ili na primjenjivanje jednog postupka u nizu formalnih varijacija.

ožujak 1964.

VJENCESLAV RICHTER, Nacrti, Centar za kulturu i informiranje

Vrsta dokumenta:
Djelatnost:
Autor:

Nacrti Centra za kulturu i informacije i Galerije Forum.

 Priloženi originalni nacrti Vjenceslava Richtera za Galeriju Forum i Kulturno informativni centar, nastali u kontekstu njegovih zagrebačkih realizacija i adaptacija tijekom 1966. (KIC, djelomično realizirano) i 1969. (Galerija Forum). Ovi nacrti svjedoče o Richterovu pionirskom istraživanju trodimenzionalnih ortogonalnih mreža, kao i primjeni prostorne modulacije koju razvija kroz niz zagrebačkih interijera.

Vjenceslav Richter (Donja Drenova, 1917. – Zagreb, 2002.) bio je arhitekt, kipar i slikar, jedan od ključnih predvodnika hrvatske arhitektonske i likovne avangarde. Diplomirao je 1949. na Arhitektonskom odsjeku Tehničkog fakulteta u Zagrebu, nakon čega djeluje kao zagovornik sinteze umjetnosti, dizajna i arhitekture. Suosnivač je skupine EXAT 51, Studija za industrijsko oblikovanje (SIO), Centra za industrijsko oblikovanje (CIO) te jedan od glavnih aktera manifestacije Nove tendencije. Radio je u birou Centar 51, oblikujući identitet modernog zagrebačkog interijera i ostavivši snažan trag u hrvatskoj kulturnoj baštini.

lipanj 1966.

CENTAR ZA KULTURU I INFORMACIJE, pročelje, čitaonica, slušaonica, dvorana i stubište

Vrsta dokumenta:
Djelatnost:
Autor:

Fotografije Centra za kulturu i informiranje, lipanj 1966. Autor fotografija Banimir Baković. Uređenje po nacrtima Vjenceslava Richtera nastale u kontekstu njihovih zagrebačkih realizacija i adaptacija tijekom 1966. (KIC, djelomično) i 1969. (Galerija Forum).

Preuzmi dokument Preuzmi dokument
lipanj 1969.

CENTAR ZA KULTURU I INFORMACIJE, Prostorije Centra za kulturu i informacije-CIK

Vrsta dokumenta:
Djelatnost:
Autor:

Lipanj 1969.

Prikaz preuređenog prostora centra, preuređenog po nacrtima Vjenceslava Richtera, tadašnji novi izgled Centra za kulturu i informacije. Na fotografijama Branimira Bakovića vidi se muzička slušaonica, čitaonica stručne štampe te kino dvorana.

lipanj 1969.

CENTAR ZA KULTURU I INFORMACIJE, Čitaonica strane štampe i prostorije CIK-a

Vrsta dokumenta:
Djelatnost:
Autor:

Centar za kulturu i informacije, 13. lipnja 1969.

Fotografije čitaonice strane štampe sa posjetiteljima te fotografije stubišta, polukata i prvog kata Centra za kulturu i informacije netom nakon preuređenja po nacrtima Vjenceslava Richtera i otvorenja prostorija centra koje je snimio Branimir Baković u lipnju 1969.

Pogledaj i ostale kolekcije

OSNIVAČI GALERIJE FORUM

Galerija Forum nastala je 1969. u okviru Centra za kulturu i informacije na inicijativu slikara Ede Murtića, zajedno s umjetnicima Kostom Angelijem Radovanijem, Belizarom Bahorićem, Raoulom Goldonijem, Ksenijom Kantoci, Antom Kuduzom, Ferdinandom Kulmerom, Vladom Gotovcem, Ivanom Lovrenčićem, Stevanom Luketićem, Virgilijem Nevjestićem, Otonom Postružnikom, Zlatkom Pricem, Nikolom Reiserom i Franom Šimunovićem, koji su osmislili model galerije vođene od samih autora. U vrijeme procvata tržišta umjetnina, Forum je djelovao kao prodajna galerija i okupljalište modernističke scene, mjesto gdje su se prepletali umjetnički impulsi, institucionalni okvir i društveni duh druge polovice 20. stoljeća. Danas, premda s drukčijom misijom, ostaje na istoj adresi kao jedno od povijesno najživljih umjetničkih središta Zagreba.

KIC60

Povodom obljetnice u prostorima Galerije Forum, Galerije na katu i polukatu KIC-a postavljena je multimedijska izložba autorice Jelene Pašić.
U prizemlju i na gornjoj etaži GF izložena je instalacija koja nosi digitalne ekrane i natpise koji dijagonalno čitaju grafički i audiovizualni materijal ovog arhiva, uspostavljajući razigranu mentalnu mapu koncepta i prakse Kulturno informativnog centra. Taj dio postava usredotočen je na prva dva desetljeća rada, nedosegnuto razdoblje stvaralačkog intenziteta Republike Hrvatske.  Na zapadnoj strani gornje etaže Galerije Forum izložena je glasovna instalacija. U Galeriji na Katu, Preradovićeva 5 odvijaju se simultane projekcije dva audiovizualna zapisa iz različitih razdoblja ustanove, a na polukatu je postavljen memorijalni kutak Mire Križića u sjećanje na glazbene aktivnosti. U središnjem dijelu polukata otvoren je terminal otvorenog arhiva KIC-a koji ostaje na trajno raspolaganje posjetiteljima. 

LICA KIC-a

Ova kolekcije navodi tek neka imena  koja su ostavila trag u ustanovi. Namjera je da posluži kao ilustracija širine dijaloga, onodobne probirljivosti i izvrsnosti.   
Kic počinje punim zamahom, zahvaljujući prvoj direktorici Veri Sarić. 
Miro Križić i redatelj Rudolf Sremac čine KIC raskrižjem Jazza i filma. Jela Tadijanović vodi književne tribine. Njihovi gosti su pjesnik i filmaš Pier Paolo Pasolini,  novinarka Oriana Fallaci, romanopisac Gunter Grass, redatelj Aleksej Čuhraj, pjesnik Giuseppe Ungaretti,  vođa Modern Jazz Quarteta, John Lewis. KIC suradnjom oblikuju  književnici, publicisti, kipari, slikari i stručnjaci: Vlado Gotovac, Jure KaštelanDobriša CesarićJela i Dragutin Tadijanović, Pero Pirker, Tonko MaroevićRadovan Ivančević, zatim osobito, niz velikana, članova-utemeljitelja GF (15 likovnih umjetnika i jedan pjesnik).